Normalvärden för temperatur 1991-2020

Hej,
vi håller på med utvärdering av våra luftkvalitetsmätningar som kommunen utfört hittills i år och undrar om vi kan få ta del av mätserie med dygnsmedeltemperaturer för 1991-2020. På er hemsida finns dataserier med månadsmedelvärden för dessa år. Vi har sedan tidigare dygnsmedelvärdena för normalåren 1981-2010 men tänker nu använda de nya normalvärdena istället.

Helena

Kommentarer

  • Hej Helena

    Vi jobbar på att ta fram en genomsnittlig dygnsmedeltemperatur för alla 365 dagar under året för 1991-2020. När det är klart kommer data att publiceras på denna sida:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/dataserier-med-normalvarden-for-perioden-1991-2020-1.167775

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart
  • Var finns det information om varmaste junimånaden i Sverige? Eller kan ni svara här?

    Åke Askensten
  • Det enklaste är nog att ladda ner den senaste månadstabellen för juni. Där får man för 100 olika stationer uppgift om den absolut högsta temperaturen i juni och den högsta månadsmedeltemperaturen för juni.
    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige/manadens-vader-i-sverige/ars-och-manadsstatistik
    Sverker Klimatolog
  • Det var inte det enklaste. Men ni som vet kanske kan svara på min fråga om den varmaste junimånaden i Sverige.
    Åke Askensten
  • Den högsta månadsmedeltemperaturen för Sverige som i juni helhet inföll i juni 2020 och juni 2021.
    Sverker Klimatolog
  • Och vilka temperaturer var det?
    Åke
    Åke Askensten
  • 3,5° över referensvärdet för perioden 1860-1900.
    Sverker Klimatolog
  • Jag anar att mina frågor uppfattas som otyliga. Nu försöker jag vara mer konkret:  hur stod sig juni 2021 till högsta temperaturen 1901-2020?
    Åke Askensten

  • Hoppas att jag förstått dig rätt nu.
    I juni 2021 var högsta temperaturen 34,6° i Målilla. Det är den högsta temperaturen i juni i Sverige sedan 1947 då Målilla hade rekordet 38,0°. Men det var även höga temperaturer i juni ifjol med upp till 34,0° vid Skellefteå flygplats.
    Sverker Klimatolog