Nederbördsintensitet, definition av olika typer av nederbörd?

Hej,Jag undrar om definitionerna för olika typer an nederbörd - ex. att starka regnskurar ger 2-8 mm per 10 minuter eller 10-50 mm på en timme - är baserade på en viss area, likt extrem arealnederbörd som har minst 90 mm över arean 1000 km² under 24-timmar. Jag undrar detta med anledning av att jag skriver examensarbete på Göteborgs universitet, där jag mäter upptorknongstid för jordar med olika kornfraktioner. Storleken på lådan som jag mäter i är 20x11 cm, och jag behöver därmed veta mängd vätska som ska tillföras för att simulera verklig nederbörd. Tack på förhand!Vänliga hälsningarZandra

Kommentarer

  • Hej Zandra!

    Nederbörsintensitet är inte definierat helt tydligt utan följande värden kan endast ses som en vägledning, 1 mm = 1 liter/kvm

    • Lätt regn ger mindre än 0,1 mm per 10 minuter eller högst 0,5 mm på en timme.
    • Måttligt regn ger 0,1-0,7 mm per 10 minuter eller 0,5-4 mm på en timme.
    • Starkt regn ger mer än 0,7 mm per 10 minuter eller mer än 4 mm på en timme.
    • Lätta regnskurar ger mindre än 0,4 mm per 10 minuter eller högst 2 mm på en timme.
    • Måttliga regnskurar ger 0,4-2 mm per 10 minuter eller 2-10 mm på en timme.
    • Starka regnskurar ger 2-8 mm per 10 minuter eller 10-50 mm på en timme.
    • Mycket starka regnskurar ger minst 1 mm per minut, minst 8 mm per 10 minuter eller minst 50 mm på en timme (skyfall).
    Här kan du läsa mer om nederbördsintensitet.

  • Tack för svaret Ellen!
  • Tack, jag fick hjälp av Zandras tidigare svar!
  • I centrala Sundsvall är nederbörden påverkad av en hävningseffekt p.g.a. stadsbergen som kan öka mängden nederbörd med upp till 40%. Påverkar den även regnets intensitet för kortvarig nederbörd (<1 timme) så att ett regn med en viss intensitet är mer frekvent i centrala Sundsvall än om man förflyttar sig några km bort från centrum, t.ex. Timrå.
  • Svårt att svar i detalj just vad gäller Sundsvall. Men om man har en nederbördsförstärkning över höjder betingas denna främst av att intensiteten ökar och inte av att det skulle regna under längre tid.
    Sverker Klimatolog