Nederbördsberäkning snö till vatten

Hej
Det ser ut som att era nederbördsmätare har svårt att omvandla snö till mm nederbörd. Tex är snödjupsökningen i visby och stockholm ungefär densamma sista dagarna men omräknat i vatten har visby fått nästan 10 ggr så mkt nederbörd. Samma temperaturförhållande så det förklarar inte. Sett samma sak tidigare tex Hudiksvall mfl stationer. Vad beror detta på?
Mvh A

Kommentarer

  • Hej!
    Jag har inte kollat de aktuella fallen. Men relationen mellan mätningarna av snödjup och nederbörd på en station är ofta spretig.  Anledningen till detta är att mätningarna görs oberoende av varandra.

    Snödjupsmätningen görs på en förutbestämd plats där snön förväntas lägga sig någorlunda jämnt och dessutom vara representativt för andra öppna platser i omgivningen, som medelvärdet av ett antal stickprov.
    Nederbördsmätningen (automatisk genom vägning av en behållare) manuell genom smältning och tömning av smältvattnet i ett mätglas.

    Om snön faller lugnt och fint brukar det finnas ett hyggligt samband mellan observationerna, men när det blåser finns tendenser till drivbildning eller att snön blåser bort från snödjupsmätplatsen.

    På motsvarande vis blåser ofta snön iväg i stället för att hamna i kärlet för nederbörd.
    Detta problem uppmärksammades redan på 1800-talet och föranledde att nederbördsmätarna efterhand försågs med vindskärmar. Tyvärr löser de inte problemet helt, framförallt vid vindutsatta platser i fjällen och kusten och vid snönederbörd ökar osäkerheten i nederbördsmätningarna.

    Detsamma gäller snödjupsmätningarna vid kraftig vind, med de problem jag nämnde ovan. Hoppas att detta svar var till hjälp.

  • Tack, jo besvarar väl delvis min fråga men nu tog jag ju upp ett mycket tydligt exempel så vore ju bra att kunna få svar även på det. Givet den nederbördsmängd (och fluff-faktor) som fallit i visby sista v så borde stationen fått nånstans 50-70cm. Nu visar den 17cm. Avvikelsen är för stor för att kunna förklaras av ditt resonemang. Tittar du på radarbilderna ser du dessutom att nederbördsmängden knappast ges stöd av dessa. Nä, detta är nog ett handhavandefel någonstans.