Nederbörd senaste somrarna finns den historiska uppgiften?

Hej
Som en motivation i semesterplaneringen på mitt arbete tänkte jag presentera hur senaste somrarna varit vädermässigt.
Kan man se hur många regndagar respektive soldagar det varit vecka för vecka just i Halmstad senaste tre åren juni-augusti?

Kommentarer

  • Hej!

    SMHI har Öppna Data, därifrån kan du fritt ladda hem historiska (och även aktuella) observationsdata:

    http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

  • Haj.
    Vi har samlat en mängd foton från innevånare i byn Alvik i Siljansnäs. Den bifogade bilden är tagen i september 1957. Den översvämmade vägen går på en vägbank från fastlandet över till den tidigare ön Storön i Siljan. Banken har inte höjts sedan dess vilket tyder på en stor mängd nederbörd i augusti september det året. Finns det någon uppgift om mängd hos er?

  • Hej Bengt!

    Observationerna från Leksand (som är den närmsta mätstationen till Alvik, Siljansnäs) visar följande:
    Juli: 129,8mm
    Aug: 124,9mm
    Sep: 84,6mm

    Ha det gott och glad påsk!