Nederbörd och hur nederbör utlöses

1. Jag bor i Stockholm och upplever (rätt eller fel), att det numera oftare än förr finns mycket mörka (regntunga?) moln på himlen, som ändå inte leder till nederbörd/regn). För mig ser det ut som att det strax ska börja regna, men det händer inget. I varje fall inte, där jag är. Molnbilden över Östermalm/Djurgården i Stockholm  idag (2021-05-08, tidig e m) är just sådan.

2. jag uppfattar också att det är mindre nederbörd i Stockholmstrakten generellt än säg för 20-30 år sedan och att marken i grönområden etc är torrare. Är det korrekt?

3. Om jag har rätt, antar jag att det tyvärr är en effekt av klimatomställningen.Är det så?

Med vänliga hälsningar
Anne Bruzelius
'Stockholmare'

Anne Bruzelius