nederbörd

Varför visar prognosen nästan alltid mer nederbörd än det blir? Dåliga prognoser, dåliga verktyg eller vad beror det på?

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Tack för din fråga!

    Ortsprognoser är automatgenererade från den modellkörning som används och kommer direkt från en databas. För en given latitud/longitud tolkar körningen hur vädret teoretiskt bör komma att se ut just där och just då. Grunden till ortsprognoserna är SMHI:s prognosdatabas, där det finns prognosvärden i ett rutnät av punkter. Som användare av ortsprognoser är det bra att känna till att data hämtas från EN punkt i prognosdatabasens rutnät. Vilket innebär att de andra punkterna i prognosdatabasens rutnät kan ha en annan prognos med helt andra värden på nederbörden. T.ex så kommer de inte exakt lika mycket nederbörd över en hel ort men ändå är de tyvärr endast en punkt på ett område 2,5kmx2,5km som man hämtar prognosen på.
    Här kan man läsa mer om detta: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/ortsprognoser-del-i-helheten-1.29871

    Det som är känt, är att den vädermodell som vi använder på längre sikt (från det europeiska vädercentret ECMWF) faktiskt har tendens att överdriva mängderna något, vilket innebär att mängderna minskar en aning när vi för det korta prognosperspektivet (ungefär de första 48 timmarna) övergår till en regional prognosmodell.
    En faktor som här har sin betydelse är att den långa prognosmodellen har lägre upplösning, vilket gör att nederbördsområdena tenderar att bli "utsmetade" över ett något större område och de ackumulerade mängderna kan därför bli något större.
    Förr var upplösningen ännu lägre och då var överskattningen ännu större, så i takt med att man går mot mera högupplösta modeller minskar felet. Överhuvudtaget kan man säga att nederbördsområden ofta uppvisar rätt stora lokala variationer, något som gör att prognosen kan stämma ganska bra om man ser vädersituationen lite mera storskaligt, men att en specifik plats kan få bara mindre mängder.

    Vi har försökt att välja så representativa punkter som möjligt för de olika ortsprognoserna men det är näst intill omöjligt att veta om de beskriver det lokala klimatet, där det saknas observationsstation, korrekt eller inte.
    Verkligheten är betydligt mer komplex än den modellvärld man kan bygga upp. Att prognoserna på din ort inte stämmer kan ha att göra med lokala avvikelser, tex att punkten ligger lägre än själva platsen, att det finns en sjö i närheten som påverkar m.m.

    Vänliga hälsningar,