nederbörd kl 00-02 redovisas på fel dygn

Hur kommer det sig att på översikten i 10dygnskartan i appen på tabell så redovisas nederbörden mellan 00 och 02 alltid till föregående dygn och inte till det innevarande. Klickar jag på rätt dag för att se när under dagen regnet kommer så ser jag att det kommer just 00-02.
I alla andra sammanhang i samhället så skiftar ju dygnet kl24/00 med rätt datum, men inte i SMHI-appen
Gunvor Brenning

Kommentarer

  • Hej Gunvor,

    Tack för din fråga!

    Det handlar i grund och botten om att vår data ligger i UTC-tid, men presenteras i användarens lokala tid (i ditt fall svensk tid). Därför blir dygnets översiktsvärden 02-02 (eller 01-01 under sommartid).

    I appen är det dessvärre inte lika tydligt att det handlar om 02-02 som det är om man tittar på datorn. Jag bifogar en bild från webben när det står att dygnet är 02-02

    Detta beror på att den vädermodell som vi använder på längre sikt (10 dygnsprognosen) kommer från det europeiska vädercentret ECMWF som presenterar all deras data i UTC-tid, vilket vi då måste använda oss av i våra prognoser. När det kommer till våra 2-dygnsprognoser så använder vi oss av en regional prognosmodell som presenterar sin data i vad vi anser är normaltid.

    Vänliga hälsningar,
    .

    Sofie