Natt-temperaturer

Hej. I gårdagens eftermiddagsprognos i lokalradion (Kalmar) så sa meterologen att temperaturen under natten "skulle sjunka till 10-15 grader". Var fick man detta ifrån? Under nätterna i maj är det ovanligt att det är över 5 grader. Själv hade jag 2 grader i morse. Helt normalt, men varför "lovar" man 10-15?

Kommentarer

  • Hej hej! Tack för ditt inlägg,
    Jag ställde din fråga vidare till våra meteorologer och fick följande svar:

    Vid den här typen av vädersituation under våren kan det nattetid
    bli riktigt låg temperatur trots att temperaturen dagtid ligger högt. Våra
    prognosmodeller kan ha svårt att fånga dessa svängningar vilket gör att
    temperaturen nattetid ibland överskattas.

    Hälsningar,