När infaller temperaturutjämning för norra/södra halvklotet?

Vid vilka datum (vår och höst) är skillnaden lägst mellan dygnsmedeltemperaturen på norra och södra halvklotet?

Kommentarer

  • Hej!

    Det låter som en svår fråga. Du måste nog utveckla lite mera så att vi förstår exakt vad du menar.
  • Under årets första och sista månader är väl (luft)temperaturen på norra halvklotet genomsnittligt lägre än på södra halvklotet. Däremellan bör väl omvändningen gälla under någon period. Då uppstår under året två temperaturutjämningar globalt sett och vid vilka datum de genomsnittligt infaller borde statistiskt gå att beräkna. Även om landytan på norra halvklotet är väsentligt större än söder om ekvatorn borde det ändå finnas sådana tidpunkter, eller?
  • Hej!

    Det finns en hel del skrivet om temperaturerna på de båda halvkloten, ofta med tyngdpunkt på det sedan länge kända förhållandet att norra halvklotet statistiskt sett är varmare än det södra. Exempelvis:

    http://ocp.ldeo.columbia.edu/res/div/ocp/pub/seager/Kang_Seager_subm.pdf

    Men jag har faktiskt inte sett några datum av det slag som du efterlyser. Kanske någon på forumet kan googla fram detta?

  • Hej!
    Jag har kollat månadsmedeltemperaturen för två platser i Afrika, ungefär lika långt norr resp. söder om ekvatorn (Assuan 24,0 gr. N resp. Gaborone 24,8 gr. S). Det är visserligen inte samma år, men man får ändå en grov uppskattning av temperaturskillnaden. Den visar sig vara som minst 0-4 grader i februari - mars samt i oktober-november.