Hur uppstår åska på morgonen på hösten?

Det som känns vanligast är att åska kommer under eftermiddagarna varma dagar och avtar fram emot kvällen. Det är också detta som hörts i prognoserna de senaste dagarna.

Vad är det som orsakar åskan som tex förekommit i natt, och framförallt på morgonen/förmiddagen idag (Umeå)? Åskvädren kommer från kusten och pågår länge. Annars känns det mer vanligt att de bildas längre inåt land, och som sagt på eftermiddagarna.
Med vänlig hälsning

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Som du skriver uppstår åska oftast på sommareftermiddagar i de bymoln som byggts upp genom solens uppvärmning under dagen.

    På vår hemsida har vi en artikel om åska, där står det så här:

    Bymoln kan bildas över land när solen värmer markytan genom att luften längst ner i atmosfären värms upp och börjar stiga. Luften avkyls under sin väg uppåt så att luftens vattenånga kondenseras till molndroppar.

    Den här processen startar typiskt under förmiddagen. Då är molnen till en början små och ser ofarliga ut. Under dagens lopp tornar molnen dock upp sig mer och mer, så att de på eftermiddagen är fullt utvecklade och åskan kan börja.

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/a...

  • SVT har en bra artikel om just natt-åska! http://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/nattaska

  • Hej!
    Jo, det är så här åska ofta beter sig. Min fråga var istället vad det är som gör att vi har fått kraftig åska på morgonen som kommer från kusten. Väldigt tvärt om mot eftermiddagsåska som byggs upp inåt land.
    Med vänlig hälsning
    Åsa

  • Hej igen, ber om ursäkt för jag missade grunden i din förra fråga!

    Så här på sensommaren när havsvattnet börjar bli varmt, så är det inte ovanligt att åska kan bildas över hav. Den typen av åska är inte heller lika bunden till tid på dygnet som åska över land som i stor utsträckning styrs av soluppvärmningen.

    Om åska som bildas över hav sedan når in över land beror på den aktuella vindriktningen.

    Bästa svaret