När är det sannolikt bäst med en utomhusfest där man själv bor

Hej,

Finns det någon statistik som visar sannolikhet för bra väder på en viss plats (om man vill planera för ett kalas utomhus). Själv bor jag i Hjuvik, västra Hisingen. Det känns  som att perioden slutet av maj fram till skolavslutningarna (runt 10 juni) är relativt pålitlig medan midsommar några dagar senare nästan alltid regnar och blåser bort. I augusti blir det ofta bättre. September är ofta fantastiskt.

Tacksam för svar. Tror att detta skulle vara en uppskattat funktion på SMHI:s hemsida.

Hälsningar
Anders Källström

Kommentarer

  • Rent statistiskt så tycker jag att juni månad är bra. Det har då hunnit bli sommarvarmt, men ännu har inte de kraftiga sensommarskurarna hunnit sätta in. Allra varmast är det kring månadsskiftet juli/augusti ... men värmen medför också risk för rejäla skurar med eller utan åska, och nederbördsmängden under året kulminerar ofta ungefär samtidigt med temperaturen.

    Sedan måste vi alltid komma ihåg att statistik är just statistik, den visar inte hur det kommer att bli ett visst år.