Namn på högtryck

Hej,
Oväder av alla slag brukar som oftast få lite "namn", typ "nu kommer "ryssvärmen"". Den värme som har legat över Sverige sen i maj, verkar inte ha "något namn".
Min enkla undran är "var" kommer denna värme ifrån och hur länge kommer den att ligga kvar, ungefärligt? Kanske inte med denna extrema värme med 30+, men med värme.

Kommentarer

  • Hej Pia. Det var en intressant reflektion att denna värme inte har något namn. Kanske för att situationen vi upplever är så pass ovanlig, även om vi kommer få vänja oss vid att det kommer bli vanligare i framtiden. Min kollega Sverker har bloggat om sommarens vädersituation här: https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/nya-varmerekord-har-slagits-men-varfor-1.138055
    Väderprognoserna tyder på att vi nu är på väg in i en ostadigare och möjligen svalare period, men utvecklingen är svårtolkad.
    Erik Klimatologi