Några förslag

Hej!

Det finns mycket bra information på er web som jag uppskattar. Jag har två förslag för att göra den ännu bättre:

1. En "traditionell" väderkarta över Nordeuropa/Norden med isobarer, fronter, vindriktningar, temperatur och nederbörd. En sådan karta ger en mer holistisk bild av vädret och dess troliga utveckling jämfört med de nu använda kartorna med symboler för enskilda orter som nu används. Det kanske kan man lägga olika typer av information i olika lager som användaren kan aktivera/deaktivera själv.

2. Grafer med vattenstånd i större sjöar och vattendrag. Jag tycker att:
http://wwwi3.ymparisto.fi/i3/tilanne/fin/vedenkorkeus/ksu.htm
har ett bra upplägg där man har årsgrafer och referenser i form av medel- och extremvärden.

Det framgår inte om jag kommer att få någon typ av kopia av det jag skrivit i detta webbformulär. Jag tycker det vore bra om ni anger hur det är med det. Självklart vill jag ha någon typ av dokumentation över korrespondensen.

Vänliga hälsningar
Torbjörn

Kommentarer

  • Hej Torbjörn, tack för dina förbättringsförslag.

    Det finns helt nya planer om att göra en prognoskarta med isobarer och fronter, en beställning har tagits fram och det borde landa en ny produkt inom en snar framtid.

    Gällande grafer med vattenstånd för sjöar, så har vi redan detta i våran tjänst Senaste observationerna - Vattenstånd (sjö). Här kan du klicka på en av punkterna i kartan och få grafer (under kartan) för vattenståndet, månadsmax, månadsmedel och månadsmin.

    Jag skickade också vidare önskemålet om att få en kopia via epost på det som skrivits, och fick detta svar från den kundtjänsten:
    Hej Anders,
    Tack för din feedback! Jag ser till att detta når utvecklingsteamet.
    I dagsläget får ju besökaren ett mail när ni har svarat på frågan och kan se vad som sagts där och då. Men det är ju inget som framgår i forumet för användaren som skriver i forumet.
    Allt gott,
    Christine

    Önskar dig en fortsatt trevlig fredag!
  • Hej,
    Håller helt med Torbjörn, saknar karta med fronter. Svårt att få en överblick med bara ikoner med solar o moln. Radarkartan ger en bra bild hur regn eller skurar rörs sig men utan frontmarkeringar så är det svårt att få en bra överblick. En utomordentligt bra front karta finns utgiven på:
    https://aro.lfv.se/Links/Link/ViewLink?TorLinkId=229&type=MET
    Bara att den är bara gällande för ett tillfälle i tid och (UTC tid). Man skulle behöva ha en karta med front prognos.
    Enl. svar från Anders så skulle det komma en och det svaret är 1 år gammalt. Så vad hände?
  • Hej Jack,
    Det stämmer vi har sådana väderkartor på gång som kommer täcka Norden. De
    ligger i vår utvecklingsmiljö och de behöver finjusteras och optimeras innan vi kan presentera dem. Vi hoppas att de inte ska dröja allt för länge innan de finns på plats.

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst