Mycket låga temperaturer i mikroklimatet i Stockholmstrakten uppmätt.

Var ute i en relativt djup svacka i en stockholmsförort i jan 08. Och med en kontrollerad torr digital termometer mätte jag upp minus 29.4 grader i den kallaste delen av svackan på ett fält. Klart väder o helt vindstilla. Högst plus minus 0.5 grader fel. Uppe på en höjd där jag bodde va det bara minus 14 grader ca två m ovan marken 15 m, från närmsta hus. Höjdskillnad ca 20 m mellan mätpunkterna.  Enligt SMHI va den lägsta uppmätta temperaturen,ca minus 25 nånstans i lappland . Skulle detta mkt lokala fenomen ovanligt enligt er? Har själv aldrig upplevt så stor skillnad i mikroklimatet. Kan man verkligen va säker på att det tex inte nånstans i sverige varit tex minus 60 grader??? Det kontrollerade rekordet är väl minus 53 i laxbäcken om ja minns rätt? (Ni får gärna korta ner frågan om ni vill) mvh Göran

Kommentarer

  • Nu framgår det inte vilket datum det hela inträffade så det är svårt att kolla upp i detalj. Annars låter det inte som en helt orimlig temperaturdifferens under extrema förhållanden. En förutsättning för att få så låga temperaturer är att det är vindstilla, molnfritt och helst ett tjockare lager nysnö som hjälper till att skapa kraftig värmeutstrålning samtidigt som det isolerar från värme från marken underifrån.
    Om man gör den här typen av mätningar så får man tänka på att inte placera termometern direkt på snötäcket utan helst 1,5-2 meter över detsamma.
    I bland annat Klippiga bergen och i Alperna har man medvetet placerat en del väderstationer i extrema köldhål, som inte avvattnas åt något håll utan kalluften ligger kvar och kan avkylas ytterligare i dalbotten.
    Det har vi inte gjort i Sverige och jag är osäker på om det går att hitta några sådana "köldsänkor".
    Den lägsta temperaturen vid en officiell station är -52,6° i Vuoggatjålme den 2 februari 1966. -53° uppmättes i Laxbäcken den 13 december 1941. Det var en privat mätning och vi har ingen dokumentation hur mätningen exakt gick till. men onekligen var det mycket kallt i sydligaste Lappland vid det tillfället.
    Sverker Klimatolog
  • Tack för ett bra svar! Jag viste att ni har regeln med ca 1,5m över marken, men ville hitta ett absolut minimivärde, så det va ca 10cm över en sänka, i en sänka. Det va pudersnö, ca 25cm, o helt vindstilla o klart som ja skrev. Tänker att i Vuoggatjålmes fall, gissar jag att om man mätt 10cm över marken istället. Så skulle det troligen, varit ytterligare nån grad kallare. När jag varit ute o mätt, har jag sett skillnader på ca 3 grader mellan om ja håller termometerns känselkropp drygt två m över marken, jämfört med 10cm nära marken (håller så långt från kroppen jag kan naturligtvis, så ingen kroppsvärme). Så det är som ett "mikro mikro" klimat. Säkert rätt ovanligt, men inte sällsynt. Då jag är 59, och följt väder sen 12 års åldern, har  jag fog att gissa, att nog finns det liknande platser i tex Lappland, där det 10 cm över marken varit runt minus 60  grader. Tycker vanligt sunt förnuft säger det, då stationerna ligger så glest. Mvh Göran.
  • Om vi mätt precis överallt under de allra kallaste situationerna så är det fullt möjligt att vi skulle ha fått -60°C någonstans.
    Nu kan man naturligtvis fundera över om det är för sent att försöka hitta sådana temperaturer med tanke på ett varmare klimat.
    Sverker Klimatolog