MP

Tveklöst blir era texter om klimat alltmer politiserade, känns numera som att läsa ur MPs partiprogram, läste meteorologi under 80-talet och har följt klimatfrågan sedan dess , jag vet att inte alla hos er håller med om undergången kring år 2100.
Mvh Jan-Åke

Kommentarer

  • Hej! Kan du skicka mig länkar till de texter på smhi.se som du upplever som politiska, respektive de som säger att undergången ska ske kring 2100.
    (Om du tycker det är lättare kan du använda e-post: klimatolog@smhi.se )
    Med vänlig hälsning,
  • Det ges ju tex inte minsta utrymme för mer återhållsama klimatologer som hos tex Amerikanska motsv,  det är inte svårt att hitta tex atmosfärsfysiker som menar att co2 ökn från 0,03 0,04 % av atmosfärsinnehållet har haft knappt mätbar verkan
    Mvh Jan-Åke
  • Jag vet att det på 1980-1990-talet förekom en diskussion bland forskare kring betydelsen av ökningen av koldioxiden och dess inverkan på strålningsflödena. Menar du att den pågår på NOAAs hemsida (vår motsvarighet) eller tex NASA som ju också är aktiva inom klimat. Skicka gärna länkar.

    Jag frågade dig efter länkar till de texter på smhi.se som du upplever som politiska, respektive de som säger att undergången ska ske kring 2100. Jag vill gärna se dessa för att se till att det vi skriver är vederhäftigt och korrekt.
    (Om du tycker det är lättare kan du använda e-post: klimatolog@smhi.se )
    Med vänlig hälsning,
  • Hej igen,
    Se tex abstractet till studien "Conflict about climate change at the American Meteorological Society:Meteorologists views on a scientific....även andra undersökningar visar att ca 50 % av  meteorologer i USA är tveksamma till mänsklig nämnvärd klimatpåverkan.
    Något som också framgår på deras och även EPAs (Environmental Protection Agency) sidor.
    IPCCs "best estimate" för temp fram till 2025 var i FAR-90 0,3 °C / decade t.om 2017 blev det beroende på valt dataset 0,12 till 0,19 ° C (hittils)
    Likaså antog IPCC vid "buissiness as usual" i FAR-90 20 cm havsnivåhöjning till år 2025 ,snittet av de dataset som finns visar 7,2 cm tom 2017,  likaså har nederbörd fått revideras ner från 1-3 rapporterna 1990-01 , samma för skogsbränder ,jordbruksavkastning mm
  • Hej igen,

    Jag frågade dig efter länkar till de texter på smhi.se som du upplever som politiska, respektive de som säger att undergången ska ske kring 2100. Jag vill gärna se dessa för att se till att det vi skriver är vederhäftigt och korrekt.
    (Om du tycker det är lättare kan du använda e-post: klimatolog@smhi.se )
    Med vänlig hälsning,
  • "Klimatförändringarna märks redan nu"
    Ja men vid varje givet tillfälle under Holocens klimathistoria går det att säga.
    Temp steg 1850-1950 med co2 under 300 ppm.
    Att utgå från Lilla Istidens slutskede är i mitt tycke ren körsbärsplockning.
    Gick igenom SMHIs insynsråd,  samtliga har gjort "klimathotstroende alarmuttalanden inte minst Pär Holmgren som ju bedriver näringsverksamhet kring "klimathotet"
    Hur mycket påverkan har dessa på era sidor om klimat ?
  • Så "Klimatförändringarna märks redan idag"  tycker du är en politisk utsaga?

    Jag har inte hört eller sett att SMHIs insynsråd (eller SMHIs ledning heller för den delen) har varit ute i organisationen och sagt vad vi ska eller inte ska skriva. Innehållet i texterna hanteras av våra experter.

    Givetvis kan texter förbättras och det är därför jag ville veta vad du tycker.