Mörkret i Stockholmsområdet den 17/10

Hej!
Eftersom jag läst att SMHI undersöker orsaken till mörkret på tisdag morgon, så vill jag säga att redan kvällen innan var det exceptionellt mörkt norr om Stockholm. Tunga svarta moln kom norrifrån och det var så mörkt och disigt kl 18.30 att jag inte såg ansiktet tydligt på en man som stannade mig frågade mig om vägen. Jag tycker också att det var lite brandrök i luften och jag funderade över om brandrök från Kalifornien som transporterats över till Europa, men det stämmer ju inte med vindriktningen.
Hälsningar
Sven Gustafsson
Åkersberga

Kommentarer

  • Hej!

    Huvudstadens morgonmörker igår morse (17 oktober), trots att solen redan hade gått upp, berodde på en kombination av två saker:

    Primärt: de tjocka åskmolnen över Stockholmsområdet, dessa hindrade mycket effektivt ljusinsläpp.

    Sekundärt: Atmosfären innehöll stoftpartiklar från omfattande skogsbränder på iberiska halvön, möjligen även en del sandpartiklar från Sahara.