Molnighet

Hej. Vad är skillnaden mellan halvklart och växlande molnighet

Kommentarer

  • Hej!

    Från denna artikel ...

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vaderspraket-1.3847

    ... kan vi hämta:

    "Halvklart: Molnsjok eller molnflak täcker delar av himlen under en längre tid, högst halva himlen dock. Kan vara upp till någon timme. Resten av himlen är samtidigt klar."

    "Växlande molnighet/Moln varvat med sol: På dagen går solen bakom moln då och då. Typisk sommarhimmel med blomkålsliknande stackmoln. I genomsnitt ungefär 50-50 mellan sol och moln. Snabbare variationer än i halvklart."