Vad är detta för moln? Smala strimmor/altocumulus undulatus

Vad är detta för molnformation?
Bilden tagen en tidig morgon.
Molnen upplöstes strax efter jag tagit fotot.

Bifogade filer:

Kommentarer

  • Hej!

    Det ser ut som smala strimmor av altocumulus undulatus. Från ett flygplan kan sådana moln se ut på detta sätt:

    http://flaeming-wetter.bplaced.net/Wolken-Bilde...

  • Tack!
    Hur uppstår denna märkliga formation?

  • Hej!

    Det vågformiga utseendet har att göra med stora rumsmässiga vindvariationer på den höjd där molnen finns, s.k. vindskjuvning. I det här fallet ligger nog molnen på ungefär 3 km höjd.

    Här kan man läsa lite mera om altocumulus undulatus:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Altocumulus_undul...

  • Hej Hans!

    Tack för det snabba svaret.
    Mycket intressant!

    Men kan du förklara vad "rumsmässiga variationer" innebär och hur dessa uppstår?

    Hälsningar!
    Torsten Erasmie
    (www.erasmie.se)

  • Hej!

    Vindskjuvning innebär att man har olika vind (vindriktning och/eller vindhastighet) på en rumsmässigt småskalig nivå. Rent praktiskt har detta stor betydelse speciellt vid flygverksamhet. Kraftig vindskjuvning har varit en delorsak vid åtskilliga olyckor i samband med start och landning.

    Att det förekommer vindskjuvning i atmosfären kan ha många olika orsaker, exempelvis kan den uppstå i samband med fronter (man har ju då två olika luftmassor som gränsar till varandra), men också i samband med inversioner eller jetströmmar. I bergsområden får man ofta vindskjuvning pga terrängens beskaffenhet.

    Lite mera info:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_shear

  • Hej!

    Tack för ditt utförliga och mycket intressanta svar!

    Torsten Erasmie

  • Hej ! Jag trodde först detta var en tromb men det fanns inga mörka moln ovanför.
    Det var klart väder sen kom det in gråa moln från väster. Det flyttades österut samtidigt som det upplöstes .Jag bor i Halmstad.
  • Hej!

    Det ser ut som en kondensationsstrimma efter ett flygplan. Vinden har börjat sprida ut strimman en hel del.
  • Ok.Tack för svar. Har aldrig sett en sådan lodrät innan.
    Kan den ha kommit från ett plan som precis lyft ?
  • Hej!

    Att strimman ser lodrät ut är en perspektiveffekt. Flygplanet har förvunnit bort i fjärran, och då ser den efterlämnade strimman ut att gå från en punkt högt uppe på himlen till en punkt nära horisonten. På samma sätt som flygplanet skulle ha sett ut att färdas ifall man hade följt det med ögat.