Finns det radarbilder på moln?

Jag är på Vendelsö utanför Åsa i Halland. Ända sedan igår har vi kunnat följa smhi's rapportering att det skulle bli klart under natten och strålande klart idag! Men igårkväll kom ett uppdrag medelhöga altocumulus, och det har bara tjocknat och legat kompakt sedan dess. Just nu ser det ut som stratocumulus till och med, inte en skymt av sol. Min fråga är varför inte prognosen uppdateras? Tex genom de observationer i nära tid som föreligger? Eller görs inte längre molnobservationer? Jag ser att det inte finns observationer som gäller moln, men däremot sikt, på de mätstationer som finns här runtomkring. Jag försöker hitta någonstans där jag kan hitta radarbilder på moln, men kan inte hitta. Finns detta för allmänheten? Undrar en fd vikarierande väderobservatör

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Radarbild med moln finns tillgänglig i kartan startvyn eller sidan för 10-dygnsprognos när du tittar på smhi.se i datorn, finns inte i appen.

    Genom att klicka på molnsymbolen i det högra fältet på radarbilden (se bifogad bild) så får du upp prognosen för hur molnen förväntas röra sig under de närmsta dygnen.

    Bifogad fil:

  • Tack! Hittade den i webläsaren. Det bli mest appen som används. Hoppas att den kan komma in i appen i framtiden. Och nu ser jag att molnen kanske kan lätta fram emot eftermiddagen. Och ni har lagt in ett moln i prognosen för Sallebacka kl 12! Det känns ju något mer trovärdigt, eftersom det är jämntjockt här! ;-)

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.