Milda vintrar

Hejsan

Har under de senaste vintrarna noterat att norra USA samt Kanada haft kalla vintermånader med temperaturer under eller i paritet med det normala, medan vi i norra Europa i stället haft långa perioder med temperaturer tydligt över det normala. Denna vinter har ju i återigen börjat med milt väder i Nordeuropa. En negativ effekt kan ju vara att man i delar av Nordamerika inte tar klimatförändringarna på fullt allvar och inte engagerar sig i klimatdebatten i samma utsträckning.

Vad ligger bakom detta fenomen med så pass låsta väderlägen vintertid?

Som vinter- och skidälskare misströstar jag en del även om jag förstår att klimatförändringarna är en realitet.

Vill avsluta med att tacka för träffsäkra prognoser och intressanta analyser. Förr om åren kunde man definitivt oftare bli överraskad att prognosen slog fel.

Med vänliga hälsningar,
Tobias Palm,
Sollentuna

Kommentarer

  • Hej Tobias,

    Tack för uppmuntringen, samt din interessanta fråga! Jag hittade 2 forskningsartiklar som stödjer ditt intryck: att mildare vinterförhallande i Skandinavien hänger ihop med kallare i (främst) östra USA och Kanada. Utan att gå i alla detaljer, finns det antydningar att:
    (1) utveklingen kan orsakas av ökande temperaturer i Arktis (där uppvärminingen är ungefär dubbel så snabbt som för den globala medeltemperaturen)
    (2) mekanismerna kan innebära att den stratosfäriska Polar Vortex minskar i hastighet och den den troposfäriska Jet-Stream blir mer "svajigt".

    Kretschmer, Marlene, Dim Coumou, Laurie Agel, Mathew Barlow, Eli Tziperman, and Judah Cohen. ‘More-Persistent Weak Stratospheric Polar Vortex States Linked to Cold Extremes’. Bulletin of the American Meteorological Society 99, no. 1 (22 September 2017): 49–60. https://doi.org/10.1175/BAMS-D-16-0259.1.

    Fig. 4. Composites of detrended near-surface temperature during (a) cluster 1 and (b) cluster 7 days. Significant values (p < 0.05) are indicated with dots.

     Zhang, Jiankai, Wenshou Tian, Martyn P. Chipperfield, Fei Xie, and Jinlong Huang. ‘Persistent Shift of the Arctic Polar Vortex towards the Eurasian Continent in Recent Decades’. Nature Climate Change 6, no. 12 (December 2016): 1094–99. https://doi.org/10.1038/nclimate3136.

    ad, Composite differences in geopotential height at 500 hPa (a,c) and surface temperature (b,d) in February and March between high and low February-mean SPV index. The composited differences over the dotted regions are statistically significant at the 90% confidence level according to the Student’s t-test.