Midnatssol

Jag undrar om midnattsol i Umeå. Hur länge pågår den, och hur ser ljuset ut?

Som jag förstår det så är det ju inte SOL, utan ser mer ut som en kväll, då solen är uppe men ligger som i moln?

Tack!

Kommentarer

  • Hej Elin!

    Eftersom Umeå ligger söder om polcirkeln (ca 66,5°N) råder det inte någon midnattssol där. Men mitt under sommaren går solen inte långt under horisonten, så det blir knappt mörkt. Man kan dela in gryning/skymning och ljuset under denna tid beroende på hur lågt solen står, se här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/gryning-och-skymning-1.26894

    Hälsningar
    Sandra Klimatolog