Meterologisk sommar mitt i vintern

Hej!

Jag har kollat lite på era definitioner av meterologiska årstider! Höst och vår styrs ju inre bara av tepmeratur utan också av datum. Det verkar däremot inte sommar och vinter göra.

Har det hänt någon gång att det blivit meterologisk sommar - eller åtminstone sommartemperatur -i tex januari? Likadant, har det blivit meterologisk vinter någon gång mitt i sommaren?

Tänker att båda dessa är fullt möjliga nuförtiden. Hade överlag varit spännande att veta mer om vi haft samma årstid mer än en gång under ett år, säg sommar-höst-sommar-höst-vinter.

Ser fram emot ett spännande svar!

Vänliga hälsningar

Victor Bergh