Meterologi

Hej! Jag undrar om och hur mycket vindriktning och vindhastighet påverkar hur ett regnområde rör sig när det passerar oss.
Påverkas i så fall en kallfront och en varmfront på samma sätt. Stort tack! Mvh Hanna ?‍♀️

Kommentarer

  • Hej Hanna! Huruvida vinden vrider är faktiskt ett tecken som meteorologer brukar titta på för att identifiera, framförallt en kallfront. Fronter uppkommer av att vinden blåser runt ett lågtryck så att kall luft från norr transporteras (eller advekteras som en meteorolog skulle sagt) moturs söderut och så småningom västerut. Varmluft söderifrån transporteras på samma sätt norrut. (Märk dock att kallfronten är snabbare än varmfronten, så snart bildas en tårtbit av varmluft vilket kallas varmluftsektor). För en fast punkt vrider vinden medurs när lågtrycksområdet passerar, men just vid fronterna och framförallt kallfronten är vridningen mer plötslig just eftersom kallfronten är snabbare. Skillnaden mellan fronterna har att göra med att kalluft har högre densitet är varmluft. Vad gäller vindhastighet så rör sig fronterna med vinden, men märk dock att det alltså är vindhastigheten ovan det mest marknära skiktet, där turbulens kan vara dominerande. Det händer dock att vindriktningen bakom en front är parallell med fronten. Fronten blir då stationär. Lågtrycket i sig rör sig inte med vindhastigheten utan dess hastighet beror på hastigheten på de så kallade Rossbyvågorna (https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vad-ar-en-rossbyvag-1.5566)
    Mer om fronter finns att läsa här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/fronter-1.3908
    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog