Metangas för 650 000 år sedan

Hej.

Läst på er sida om metangas som ökat under 1900-talet och var mycket lägre för 650 000 år sedan.

Hur kan ni veta vad metangashalten i luften var för 650 000 år sedan.
Kan ju inte finnas mätningar.
Metangas sipprar ju även ut ur glaciäris. Eller?

Våtmarker och kor släpper ut. Men även vilda växtätande djur.

Då är min fråga.
1: Varför arbetar man för att anlägga mer våtmarker? Det är ju miljöfarligt.

2: Hur mycket våtmark behöver man dika ut så att det motsvarar en kos utsläpp.

3: Om kon inte äter gräset. Vad händer då när gräset förmultnar. Bildas det då inte metangas och CO2?

Som jag ser det så binder ju kon kol i sin kropp.

Lite konfunderad.

Med vänlig hälsning,

Kommentarer

  • Hej Jan-Peter,
    Ursäkta att svaret dröjde.

    Metan (CH4) kan faktiskt mätas i iskärnor, t.ex. i EPICA iskärnan från Atarktika som sträcker sig 800,000 år tillbaka: förindustriell CH4 överskrider aldrig 800 pbb, där vi idag ligger över 1860 ppb.

    Metan kretsloppet är komplext, med båda naturliga källor (våtmark, permafrost) och mänsklig aktivitet (boskap, risodling, utsläpp i samband med extraktion av fossila bränsle). Dessutom utgör våtmarken, trots metanutsläpp, vikitiga ekosystemtjänster i övrigt.
    Det finns alltså ingen 'enkel fix' för att minska nuvarande metanutsläpp; samtidigt är det viktigt att påverka båda direkta och indirekta orsaker till ökningen av metan i atmosfären. Trots att metans koncentrationen i atmosfären är idag nästan 500 gånger mindre än CO2, så ansvarar den för hela 25% of CO2 radiative forcing.

    https://cdiac.ess-dive.lbl.gov/trends/atm_meth/ice_core_methane.html

    https://www.esrl.noaa.gov/gmd/webdata/ccgg/trends/ch4_trend_all_gl.png