medelvattenföring historik

Jag söker uppgift om medelvattenföring vid Hallstahammar vattenkraftstation som ligger i Kolbäcksån, för åren 2005-2018. Var kan jag hitta detta?

Kommentarer

  • Hej Eva!
    SMHI har inga mätdata från just Hallstahammars kraftverk men det finns ändå underlag som håller relativt hög kvalitet, baserat på mätningar högre upp i Kolbäcksån och modellberäkningar. Om du besöker webbsidan Vattenwebb hittar du tjänsten "Modelldata per område" där du kan ladda ner flödesdata från godtyckligt område i Sverige. Zooma i kartan till den plats du är intresserad av, klicka och ladda ner excelfilen.

    Filen har flera flikar med information. På första fliken finns flödesstatistik för perioden 1981-2010 en bit ner på sidan. Det är kolumnen "Stationskorrigerad vattenföring" du ska använda och medelvattenföringen förkortas "MQ".

    Om du inte vill ha MQ för perioden 1981-2010 utan för en annan period så finns medelvärden för individuella år i annan flik i excelfilen, så du kan enkelt beräkna medelvärdet för 2005-2018.

    Niclas Hydrologi