Med anledning av större typsnitt

Hej! Ok för större typsnitt men prognostabellernas kolumner behöver verkligen inte bli bredare för det! I nuläget är t.ex. kolumnen för prognosens klockslag ungefär 3 ggr bredare än vad som behövs. Även de övriga kolumnerna är väldigt mycket bredare än vad som behövs. "Luft" är förvisso bra för tydlig läsbarhet men detta blev löjligt istället för tydligt. Alla går inte runt med jätteskärmar på sin telefon.
MVH//Lotten
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Lotten, tack för din återkoppling!

    Syftet med typsnittet är att göra informationen mer tillgänglig. I mobila enheter (mobil/surfplatta) ska det gå att svepa med fingret över prognostabellen för att se den information som "gömmer sig" till höger.

    Jag tar vidare din feedback till utvecklarna så får de se om de kan ta det vidare!
  • Stoppa popupen som större typsnitt. det är irriterande att se.

  • Med anledning av större typsnitt så måste jag nu zooma ner sidan på datorn så att jag får med allt, ändå blir viss text bara halva bokstäverna, denna sk förbättring blev totalt fel och det är inte fel på mina inställningar, blir det inte bättre så faller SMHI bort från mina favoriter,
    tyvärr, det var bra som det var.
  • Hej Björn,
    Tack för att du kontaktar oss!
    Vilken upplösning använder du på skärmen?
    Har du möjlighet att bifoga en skärmbild här, så vi kan se hur det ser ut?
  • Har försökt med skärmbild men jag är inte så haj  på detta , men felet är att presentationen av dagar med sök ruta  den texten blir halv, underdelen av texten syns ej.

    tack
  • Hej Björn,
    När du har webbläsarfönstret aktivt, så kan du hålla in tangenten [Alt Gr] och trycka en gång på tangenten [Prt Scr], då sparas bilden i datorns minne. Om du sedan öppnar ett bildredigeringsprogam, exempelvis Paint, så kan du där klistra in bilden i ett nytt dokument från minnet med hjälp av att hålla in tangenten [Ctrl] och trycka en gång på tangenten [V]. Spara sedan bilden som en valfri fil, helst JPG eller PNG, och bifoga den filen i ett inlägg på detta forum. Det skulle verkligen vara till hjälp för oss.
  • Jag gör ett försök på nytt med två filer, hoppas det hjälper
  • Hej Björn, tack för bilderna!
    Vi har inte ändrat något i vår gamla version "Vädret i Sverige (tidigare version)", den försvinner nämligen inom kort, därav får den sitt konstiga utseende när vi ändrat övriga www.smhi.se.
    På förstasidan på www.smhi.se kan du i den ljusblå sökrutan till höger (ovanför kartan) skriva in önskad ort, så får du en lätt översiktlig prognos direkt. Tryck på "Fäst som startort" så kommer den alltid upp när du besöker www.smhi.se. Du kan också välja att markera sjärnan till vänster om ortsnamnet, så hittar du dessa orter under fliken "Visa favoriter".
    Vill du se 10-dygnstabell och 10-dygnsdiagram så klickar du på "10-dygnsprognos" till vänster om kartan. Här kan du med hjälp av flikarna "Tabell" och "Diagram" växla mellan just nämnda.
    Jag bifogar också två bilder på hur det kan se ut.

    Bästa svaret
  • OK igen snygga till grafik... och gömma eller kasta bort funktionalität iställe
    10dagars ortsprognos i diagram  form .. var är zoom-balken ?? (på gamla versionen uppe över diagrammet so man kann dra in från höger eller vänstre)

    Jag användar mellan upplöslig skärm här i stugan (DELL U2412M, men driven från en Notebook med 1600x900).. tror fler inte har jätte skärmar sånna ställen (eller litar helt på 'smart'-phones)

  • Hej Patrick, tack för ditt inlägg!
    Du zoomar i diagrammet genom att klicka och dra ut ett område i diagrammet, eller så väljer du ett av de fördefinierade områdena ovanför diagrammet.
    Önskar dig en fortsatt bra tisdag.
  • Hej Anders
    ok dom fasta zoom ovanför är jo synliga, med det röriga zoom..do måste man öppenbart vara peg-skärm/smar-phone ägare för at gör det där peg o dra ur pr automatik..jag hittade inga anvisning på det på sidan. När ni har en anvisning om hur kopplu ur paramter nedan för digarmmet, so kunne ni ochso ha angivit en note om zoom. Först när man HAR zoomat in kommer ikon mht zooma ut - so alternativ ville vara et mht ikon zoom in ochso!

    det är jo ute i bygden i stugan i skogen/fjället det är mest akut at veta .. o där har INTE alla användara i-phones el. lignande el. vanvittiga storskärmar (eller tränad peg betende). Storstadboende kan jo få väderprognos in när som helst/hur som helst

  • Hej Patrick,
    Det stämmer, det kanske vi eventuellt kan ta och lägga till en text om.
    Vi är oerhört tacksamma för alla ni som kontaktar oss med problem och förslag, utan er skulle det vara svårt att veta vad som behöver förbättras.