Mätstationernas placering i Sälen

Hej.
Jag undrar var mätstationerna är belägna i Sälen. Är det uppe i t.ex. Tandådalen uppe på fjället eller nere i Sälens by. Det kan skilja upp till 11 graders skillnad en kall vinterdag när det är helt vindstilla . Egen erfarenhet en vinter. Likadant med snödjupet. Att presentera vädret mätt nere i Sälen för turisterna som vill upp och åka skidor i fjällen kan bli väldigt missvisande om väderdata presenteras från mätstationen från Sälens by. Hur förhåller det sig med detta?

Kommentarer

  • Hej Östen, tack för ditt inlägg.
    Vi har inga officiella mätstationer i Sälen, så jag undrar om det är observationer (=uppmätta värden) från andra källor, såsom privata mätningar eller skidanläggningens mätningar, eller om det är prognoser du tänker på?

    Vi har en tjänst som heter Fjällväder, här kan man få prognoser anpassade för fjällorterna.
    Du kan även söka efter prognospunkter kring bergstopparna direkt på startsidans ortssök eller på 10-dygnsprognosens ortssök. Sök efter "topp" så hittar du bland annat Duved topp.
    Önskar dig en fortsatt bra måndag!