March equinox på svenska?

Hej, jag har en fråga som jag gått bet på men tror ni experter kan lösa. March equinox på engelska omfattar både vårdagjämning på norra halvklotet men också höstdagjämning på södra halvklotet. Finns det en allrådande beskrivning på svenska för 20 mars som omfattar förändringarna på bägge halvkloten? Tack för svar! /Joakim
Joakim Norrby

Kommentarer

  • Hej Joakim

    Jag har hört med kollegor och ingen av oss känner till något bra svenskt ord. Möjligen skulle man kunna säga ”dagjämningen i mars” men det känns inte helt naturligt. Det kanske är så att det inte finns något bra svenskt ord?

    Hälsningar

    Lennart Wern
    Lennart