Luftfuktigheten

Påverkar luftfuktigheten hur man uppfattar temperaturen? Vägs luftfuktigheten in i tabell-raden "Känns som" i 10-dygnsprognoserna?
Cecilia Franke

Kommentarer

  • Hej Cecilia,

    Tack för ditt inlägg.

    Det stämmer att luftfuktigheten påverkar hur man uppfattar temperaturen.
    Ifall det är en hög luftfuktighet så uppleves temperaturen som högre än när luften är torr.

    Både luftfuktighet och vind (som istället har en kylande effekt) använder vi oss av i "känns som" tabellen.

    Du kan läsa mer om detta via denna länk: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

    Vänliga hälsningar,
    Sofie