Luftfuktighet omnämns knappt eller inte alls

Hej idag var jag på cykeltur och trots att det bara var ca 5 minus så gick kylan genom kläderna. Kändes som minst 10-12 minus i normaltorrt vinterväder. På SMHI o Tv väder säger man att vi har kyla / kalla dagar. Min fråga; Varför nämns mkt kall väderlek  när vi bara har några minus vilket rimligen är en normal temp i början av februari?Tycker man borde nämna den höga relativa luftfuktigheten ( idag 75%) som i kombination med ngra minus får en kyleffekt som motsvarar betydligt lägre temp i med torr luft. I alla fall upplevd kyleffekt / effektiv nedkylning. Nedkylning som tex alla vi cyklister gärna vill bli förvarande om.
Mvh Sten

Kommentarer

  • Hej!

    En bra artikel om upplevd temperatur hittar vi här:

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

    Vindavkylningen finns med i Fjällvädret:

    http://www.smhi.se/vadret/fjall/fjallvader#ws=wpt,proxy=wpt-a

    Att mera generellt ange upplevda temperaturer i rapporterna tror jag skulle bli lite förvillande, risken är att det ofta för läsaren skulle bli förväxlingar mellan lufttemperatur och upplevd temperatur.