Luftfuktighet

Varför redovisar inte SMHI värdet för absolut luftfuktighet utan enbart relativ? För meteorologen är relativ luftfuktighet naturligtvis meningsfullt men för de flesta av oss andra vore absolut luftfuktighet mer användbart. Man vill ju oftast veta om luften innehåller mycket eller litet fukt (vatten) och inte hur nära det är till att den kondenserar. Den relativa luftfuktighetens procentsiffra säger ingenting om hur mycket fukt som finns i luften. 75% kan vara mycket torrare än 25% beroende på temperaturen. Det finns många områden där det finns behov av att veta den verkliga fuktigheten.
Jag föreslår därför att SMHI förutom den relativa luftfuktigheten också rapporterar den absoluta luftfuktigheten.