Lokala faktorer som påverkar klimatet

Hej Smhi!

Jag har lite frågor gällande faktorer som påverkar det lokal klimatet på en specifik plats/ort. Att närheten till stora vattendrag har stor inverkan är inget nytt men vilken påverkan har rinnande vatten som större älvar? i min region finns två stora älvar med 1,5 mils avstånd som dessutom är utbyggda med följden att vatten fördröjs,  vilket borde medföra större ackumulerad mängd värme? Därtill är det även mer vatten än i en outbyggd älv. Hur långt från ett mindre vattendrag kan man förvänta sig en påverkan på lokala klimatet? Min andra fråga gäller maritimt klimat. Är maritimt klimat alltid typiskt för platser belägna vid hav eller stora sjöar? blir ett subarktiskt klimat mer maritimt trots att platsen finns i inlandet om vintern blir mildare. Dvs mindre skillnader mellan vinter och sommar?

Hoppas ni kan svara på mina frågor

Mvh Daniel Berlin/Sollefteå

Kommentarer

  • Hej Daniel. Jag tänker att den lokala effekten som vatten har på omgivningen beror på vattenytans area och vattenkroppens värmekapacitet som till stor det beror på hur djupt vattnet är. För rinnande vatten borde värmekapaciteten vara liten då det oftast inte är så djupt och vattnet får anses väl omblandat. Alltså borde rinnande vatten ha en svagare lokal klimateffekt. Det maritima klimatet får man väl anse vara beroende på avståndet till havet, så jag tycker inte man kan säga att klimatet in över land blir mer maritimt om vintern blir mildare.

    MVH Erik
    Erik Klimatologi