Logiken i prognos och sannolikhetsutsagorna

Hej,
jag förstår inte logiken i prognos och sannolikhetsutsagorna, se exempel nedan där
Prognosen utfärdades idag (tisdag 7 Juli) kl. 12.04 lokal tid
Tisdag 7 aug 0 mm
Sannolikhet 40 för 1-34 mm på förmidag och 45% 1-13 mm på eftermiddag => Varför är prognosen så låg
Onsdag 8 aug 30,0 mm
Sannolikhet 30% för 0,1-6 mm på förmidag och 40% 1-15 mm på eftermiddag => Varför är prognosen så hög?
Torsdag 9 aug 12,1 mm
Sannolikhet 60% för 1-16 mm på förmidag och 45% 1-25 mm på eftermiddag => Här känns progongen rimligare

Mvh Lars

Kommentarer

  • Hej Lars,
    Är det procentfördelningen som du funderar över eller är det nederbördsintervallen? Förklara gärna mer.

    Tjänsten som visar sannolikheter är under utveckling och vi är väldigt tacksamma för alla synpunkter!

    Med vänlig hälsning,
  • Hej,

    det är logiken (kopplingen mellan sannolikhet och prognos) jag har svårt att förstå

    "Onsdag 8 aug 30,0 mm
    Sannolikhet 30% för 0,1-6 mm på förmidag och 40% 1-15 mm på eftermiddag => Varför är prognosen så hög?

    Om jag summerar maximal regn mängd för de sannoliketer som har regn så borde det kunna bli 6 + 15 = 21 MM regn men prognosen säger 30 mm

    / Med vänlig hälsning Lars

  • Hej igen,
    Förstår, det är inte helt lätt att värdera en sannolikhet. Det vi vill med sannolikhetsprognoser är att visa att det finns en osäkerhet i prognoser samt att det kan finnas alternativa utvecklingar av vädret. I den nuvarande tjänsten (som är under utveckling) skulle det kunna se ut såhär:
    Ex:
    Mest troligt:
    50% sannolikhet att det klockan 12 är mulet, uppehåll och 14 grader

    Mindre troligt
    40% sannolikhet att det klockan 12 är mulet med regn och regnmängder mellan 0,1 till 7 mm, 12 grader

    Minst troligt
    10 % sannolikhet att det klockan 12 är växlande molnighet, uppehåll och 17 grader

    I denna prognos kan man göra många tolkningar, jag skulle tolka det såhär:
    1. Det blir sannolikt mulet för solchanserna är små, temperatur mellan 12 och 14 grader (90 % sannolikhet för detta)
    2. Det finns en ganska stor risk för regn som kan vara kraftigt vilket tyder på att det kan röra sig om regnskurar (40% sannolikhet för mängder mellan 0,1 och 7 mm). Om jag ska ut tar jag med paraply och följer regnet med hjälp av SMHIs radarbilder
    3. Prognosen på hur mycket regn det kan komma är osäker
    4. Om jag har tur kan det spricka upp och bli ganska bra väder

    I detta fall är det också bra att kolla hur timmarna före och efter klockan 12 ser ut. "Är trenden att det går mot det bättre eller det sämre?"

    Hoppas detta är till hjälp. Fråga gärna mer!

    Med vänlig hälsning,
  • God Helg alla ni där!

    Jag heter Rose-Marie och min fråga är

      Hur många meter över havet bor jag?  Ort  Hässelby gård i Västra Sthlm.
      Min lilla barometer står på vackert väder, men det är så missvisande!
      Mulet, regn och dis har vi här hittills, och tror det fortsätter.
      Jag vill så gärna att den ska visa rätt, när jag ibland knackar på glaset!!!

    Tack om svar från er!

    Med all vänlighet
    Rose-Marie Andersson
  • Hej!

    Din barometer bör visa det lufttryck som du hittar i Stockholm på denna sida:

    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=msl

    Det lufttrycket är reducerat till havets nivå, och det är så det ska vara. Du behöver inte bekymra dig över hur många meter över havet du bor, ställ bara in barometern så den visar Stockholms-trycket reducerat till havet.

    Det är bara i begränsad utsträckning som en barometer kan visa ifall vädret är "vackert" eller inte. Om lufttrycket faller snabbt, då kan man räkna med blåst och kanske regn eller snöfall ... men det finns inget som hindrar att man har gråmulet väder även om lufttrycket skulle vara högt.