Ljusstyrka kontra antal soltimmar?

Varför talar meteorologerna om att vi nu har den ljusaste tiden. Är det inte mer rätt att tala om att vi nu har de längsta dagarna eller kortaste nätterna. Eller kan man mäta ljuset så att det är möjligt att tala om den ljusaste tiden därför att instrålningen vid klart väder per timme är som starkast så mängden ljus som träffar oss är som störst nu?

Kommentarer

  • Hej!

    Det stämmer både att dagarna är som längst och att instrålningen är som störst. Solen står som högst på himlen, därmed blir solstrålarnas väg genom atmosfären kortare och kan dessutom värma upp marken mera effektivt pga den mera fördelaktiga vinkeln mellan solskiva och markyta.

    Så jag tycker att det ur flera perspektiv är rätt att säga att detta är den ljusaste delen av året.