Ljus fenomen.

Hej!
Tog dessa bilder på det vackra vädret i morse i Göteborg. Upptäckte den ”extra solen” är det ett halo fenomen?
Med vänlig hälsning, Jessica

Kommentarer

  • Hej!

    Den "extra solen" på din bild är en spökbild av den verkliga solen. Spökbilden uppstår i kamerans interna optik, man får nästan alltid med en sådan spöksol om man fotograferar mot solen.
  • Hej!
    Min son Erik Broberg tog denna bild i Åre vid ett kvällsåk den 8/2. Vad är det för parallella ”regnbågar”? De syntes i verkligheten, inte bara i kameran.

    Kan det vara halofenomen som utnyttjar ljuset i vertikalpelaren från solen? De är ju starkast där vertikalpelaren lyser mest. Jag tänker att halons rundhet förlorar sig i ett ljussvagt blurr medan ytterkanterna överlagras till vertikala ”regnbågar”. Eller?
  • Det som syns här är ett speciellt fenomen som kallas undersol. Det hade inte kunnat ses om man befunnit sig nere i dalen. Men uppe i backen kom man tillräckligt högt upp. Från flygplan brukar man ibland kunna iaktta undersolen. På den här bilden är det inte undersolen som är mest framträdande utan bisolarna till undersolen. Uppenbarligen är det även vertikalpelare kopplade till underbisolarna. I riktigt välutvecklade undersolssystem kan man se ytterligare komponenter.
    Sverker Klimatolog
  • Tack för svaret! Märkligt fenomen! Men jag tycker det är konstigt att bisolarnas undersolar syns tydligt men inte bisolarna själva. De borde väl lysa rakt höger och vänster om den riktiga solen? Eller var det helt enkelt brist på iskristaller där själva bisolarna skulle framträda?
  • En liten antydan till de verkliga bisolarna tycker jag att det finns. Men förmodligen var iskristallerna koncentrerade till luftmassan från backen ner mot dalen. Det tycker jag att man kan ana utifrån den rätt goda sikt som det verkar vara upp mot molnhimlen.
    Sverker Klimatolog