Lätt isbildning vid flyg

Hej, Kan ni förtydliga detta påstående för mig?
För att kontrollera flygväder kan man gå in på aro.lfv.se och studera låghöjdsprognåsen. Där finner man följande uttalande: "För indikation på lätt isbildning, var vänlig kontrollera om prognosen för molntopp ligger högre än nollgradersisotermen."

När är det risk för is? När nollgradersisotermen ligger under eller över molntoppen? Varför just molntoppen och inte undersidan? Betyder nollgradersisoterm att temperaturen är noll grader?

Kommentarer

  • Hej!
    Det finns nästan alltid risk för isbildning i moln om temperaturen i molnen är under noll grader. Riktigt kalla moln (kallare än -30 grader C)  innehåller mest ispartiklar och där är risken mycket liten. Måttlig isbildning anges alltid. Om vi inte har angett måttlig eller svår isbildning i våra prognoser så finns alltid risk för lätt isbildning i moln där temperaturen är under noll grader.  I flygmeteorologi anges höjden till nollgradersisotermen ("nollan"). Om nollan ligger på flygnivå 050 så är temperaturen under noll i luften ovanför flygnivå 050. Om det då finns moln över flygnivå 050 så finns det risk för lätt isbildning i dem.
    Om nollan är i nivå med marken, vilket den ofta är på vintern, så får man ändå räkna med lätt isbildning i molnen ovanför.
    Flygmeteorologi är ett roligt ämne! Tveka inte att ställa fler frågor om de dyker upp.
    Trevlig helg,