Länk till 'Vädret i Sverige (tidigare version)'?

Var har länken till  'Vädret i Sverige (tidigare version)' tagit vägen?

Kommentarer

  • Hej Eddie, tack för ditt inlägg!
    Länken är borttagen, och inom kort kommer även tjänsten helt att upphöra.
    Man kommer att länkas till vårt nuvarande Sverigeväder.
  • Bra Anders. Det gör det mycket enklare att byta till en annan tjänst än den som ni erbjuder. Ni har tagit en lång rad av felaktiga beslut och detta är bara det senaste i den (långa och tragiska) raden. Jag har varit med er sedan mitten av 90-talet, men icke mer. Nu räcker det.

    Tack och hej!
  • Hej! Kommer "nya" sidan att ändras tillbaka så att den har samma bra översikt som den gamla isådana fall?
  • Hej Martin,
    Vi har lanserat en Startsida - Beta med enklare översikt, den kommer förhoppningsvis väldigt snart att bli förstasidan. Gå gärna in och kommentera den sidan i länken under tjänsten.
  • Håller med Eddie; det är bara att välja en annan leverantör av väderprognoser med en större lyhördhet för vad vi användare (och skattebetalare/finansiärer!!) önskar oss. Men trist! Det hade ju dessutom varit klädsamt om SMHI hade informerat oss användare av den äldre versionen om nedstängningen. Men icke sa Nicke! Som västkustbo klarar jag mig med andra alternativ, eftersom vädersystem tenderar att röra sig från väst till ost. Men än en gång, trist!
  • Uppenbart har ni nu tagit bort den gamla versionen. Vilket är väldigt synd eftersom den nya är felaktig. Man får inte ändra skalningen på en stapel bara för att den är nyare eller äldre. Med olika skalning kan man ju inte jämföra t.ex. hur mycket regn som förväntas komma. Det ser ut att komma bara lite i nutid men mycket i slutet av perioden. Hela tidsaxeln ska ha samma skalning. Nu har ni per timme, per 3 timmar och per 6 timmar. I samma diagram och på samma axel. Så får man bara inte göra.
    Om inte SMHI kan ändra så att skalningen är samma för hela x-axeln bör ni återinföra den gamla versionen som är läsbar.
    I annat fall - vad anser SMHI att man skall använda i stället? Som visar på ett användbart sätt?
    Jag kommer att gå till andra väderinstitut om inte SMHI kan förstå hur man läser diagram och därmed måste rita sina diagram.

    /Arne Ljungdahl

  • bedrövligt att ni tagit bort möjligheten att kunna se den äldre versionen..
    den nya är ju helt värdelös... dags att byta..
  • Synd att den gamla inte finns mer, den var överskådlig och den nya grafen är mindre förståelig.  Förmodligen er skalautomatik som borde justeras.

    Det är också konstigt att jag inte hittar något sätt att skriva ut grafen.  Är jag blind eller tog ni bort det också i hastigheten?

    På något sätt verkar det som om ni har era direktiv från andra än användarna, vilket kanske är förståeligt men inte särskilt uppiggande.

    Lycka till i alla fall!

  • Hej,
    Det finns en ännu nyare version av 10-dygnsprognosen (BETA), där vi har lyssnat på våra användare och gjort en hel del förbättringar. Kika gärna på den och skriv gärna efteråt i enkäten vad ni tyckte.
  • Jo om ni kunde se till att den nyaste gör vad den gamla gjorde så kunde man väl vara glad - men utskriftsfunktionen???  Hur är detta tänkt?

    Vasrför överhuvudtaget byta versioner?  vad var det för fel som ni a´vsåg att avhjälpa då ni tog bort den gamla?

    Det gick att peta in alla möjliga geografiska platser på den gamla men det visade sig att stavning etc inte var helt up-to-date och man fick ha litet fantasi för att hitta rätt.  En sak jag skulle tänka mig vore bra att avhjälpa är just den godtycklighet som verkar finnas i valet av geografiska platser.  Samt en mer analytisk kommentar om vädersituationen som gör att man inte känner sig matad utan snarare att man får information som leder till att man själv resonerar om hur vädret kommer att förändras.  Synaptiska kartor med fronter och isobarer vore faktiskt ett sätt.  Animerade kartor är inte helt säkert annat än programmeringsfantasters leksaker.  Svårt att hålla ögonen på alla hörnor samtidigt.
  • Vad är det ni håller på med. 'Vädret i Sverige (tidigare version)' som jag har klampat mig fast vid är borta helt och hållet. Istället blir jag utvisat till den nya utgåvan och möjligheten till en ännu nyare. Vad i hela friden gör att ni inte skulle kunna ha samma utseende och funktionalitet? Måste man ändra hela tiden med korta intervall? Folk mår bra av om de känner igen sig och inte behöver leta och lära sig nytt utan anledning. Förklara anledningen, utan en klapp på huvudet och att man har beslutat så t.ex. Har ni köpt in ett färdigt paket i Hongkong eller nåt? Vad gäller funktionaliteten: I den nyare grafiska framställningen kan man bara välja bort parametrar (t.ex. Byvind) enbart tillfälligt. Om man tittar på en annan favoritort eller loggar in på nytt är grundinställningen tillbaka.
    I den ännu nyare kan man dessutom endast välja 2 dagars eller 10 dagars prognos istället för Idag, Imorgon, övermorgon och resten av 10-dygn. Och dessutom är bilden i min dator för 2 dagars endast 29 timmar och 10 dagars endast 9 dygn.
    En eloge dock för den nya sidan med Hav- och kustväder. Jag har inte testat den ännu under en seglats, men den lovar gott.
    Lyssna på folket, gör om, gör rätt.

  • Jag saknar också den tidigare version men betaversionen av 10-dygn är ju ett steg framåt. Jobba vidare på den så kan det bli bra.

    Men det är fullständigt obegripligt att det tagit er fram till nu att göra ett diagram som är hyfsat ok (fast det är ju bara beta)
  • Hej Ard,
    Möjligheten att "spara" inställningen för att slippa ställa in val av parametrar när man byter ort är ett utomordentligt förslag! Vi tar det med oss i utvecklingen av BETA-versionen.
  • Hej Mats,
    Det gamla 10-dygnsdiagrammet är baserat på flash-teknik. Detta är en uråldrig teknik, som fler och fler webbläsare slutar stödja. Den nya tekniken är baserad på html5/javascript, något som alla moderna webbläsare stödjer.
    Jag håller med dig om att det gamla diagrammet var välöverskådligt, något vi jobbar hårt på att få till även i den nya versionen.
  • Kan bara hålla med alla kommentarer ovan. Det nya utseendet på är helt värdelöst.
    Kan väl inte ha med flash eller inte flash att göra hur man väljer att visa det...

  • Den tidigare översikten som fanns även i tabellformen för 10-dygnspr. har ni inte förbättrat när jag kikat på de nya versionerna. Som det är nu måste man klicka fram varje dag för sig vilket jag upplever som väldigt störande och försämrar den tidigare översikten. Känns även onödigt när man söker på en stad eller via automatik att alla stadsdelar finns med. Så lokalt är inte vädret att det skiljer så. Bara utrymme för mer fel både vad gäller väder och geografi!
  • Som så många andra vill jag ha tillbaka den tidigare versionen - den var perfekt för mina behov. Den var tydlig, kunde t.ex. genast se hur vinden låg, något som är mycket viktigt för mig. Den nya versionen är helt hopplös - dessutom onödigt rörig. Tråkigt! Kan ni inte behålla den gamla versionen till oss?
  • Det värsta med den nya versionen är att man inte kan se den med låg internethastighet. Det är diskriminerande och elakt. Se till så att sidan kan läsas med riktigt gammal teknik (Amiga 500 & 56k modem) så går det helt säkert med ny också. 10-dygnsprognosen (BETA) går inte heller, ni måste ta bort kartan och allt annat flash.
  • Det största problemet med den nya sidan är att den går inte att läsa med låg internethastighet, vilket är diskriminerade och elakt!
    Se till så det funkar med gammal teknik (Amiga 500 & 56k modem) så lär det funka med ny också, annars får ni väl göra två sidor.

    10-dygnsprognosen (BETA) funkar inte heller, bort med kartan (Java kom före Flash om jag inte mins fel.)
  • Den gamla  sidan var väldigt bra, jag undrar varför har ni gjort dom dåliga ändringarna, den nya sidan är ju helt värdelös. Jag slutar helt och hålet att komma och kolla vädret  på er sida, dags att byta.
  • Glädjande att så många protesterar! Och skriver allt som jag inte tog med i min kommentar ovan... Mitt arbete, min fritid och mitt 'mathandlande' (då cyklar jag 20 km tor) är helt beroende av vädret.Jag måste kunna planera. I den gamla versionen gick det mycket bra att få nödvändig information - i den nya är det katastrof!
  • Jag måste tyvärr också ansluta till kritikerkören. Efter att tidigare version försvunnit kommer jag också försvinna från smhi:s webtjänst. Jag tvivlar inte på att smhi besitter en fantastisk kunskap och mycket professionella meteorologer, men det hjälper inte när man inte kan presentera prognoser på ett vettigt sätt. Nu blir det dmi.dk eller foreca.se i stället.
  • En sista kommentar, sedan får även jag söka mig någon annanstans. Vilken nytta har allmänheten att veta att "Känns som"temperaturen är exakt lika med prognosen tabell upp och tabell ner? Information om köldeffekten på vinter kan vara relevant, men detta ??? Information om när prognosen gjordes och eventuellt när nästa prognos kommer skulle ha större nytta. Nu upprepar jag mig, men kl 22.30 är två dagar i betaversionen av "10-dygns"prognosen endast 23 timmar och 10 dagar endast 8 dygn och 14 timmar. Det känns lite amatöristisk.
  • Jag har upptäckt att från att ha kollat vädret varje eller varannan dag på SMHI har jag slutat helt.  Kommer knappast ihåg att det skulle vara intressant.  Jag tror att det beror på att den nya versionen är så icke-intuitiv och rörig.  Att det finns sannolikheter för prognosen har ett intresse, men SMHI har konsekvent låtit bli att svara på frågorna om hur ni mäter er egen prognoskvalitet och vad resultatet är (jag har hört att kvaliteten inte har ökat nämnvärt på de senaste 50 åren) och jag hittade aldrig något sätt att meningsfullt skriva ut grafen.  Ni började installera ett "nytt system" innan det gamla var obsolet, det kan väl vara bra, men att ta bort det gamla innan det nya är så bra som det gamla åtminstone är inte särskilt bra, samt att utveckla ytterligare ett system nu som inte heller gör anspråk på att vara definitivt eller färdigt verkar som någon sorts dragspelseffekt.  Samt bekräftar att ni också ser det "nya" som något som bör ändras innan det helt har tagits i drift.

    Det blir nog bra till slut om ni jobbar på, men från min sida är det nu:

    Hej då och bästa välgångsönskningar.

  • skrutt version, vill ha den gamla versionen.

    Gillar inte den nya och den nyare beta versionen.
    Känns inte bra.