Landhöjning och havsytehöjning

När landet höjer sig som det gör på de platser där inlandsisen tryckt ner det, så drabbar det också vattendränkta områden som Östersjön och delar av Norra Ishavet. Detta leder till att vattnet i dessa områden rinner bort och detta leder till en höjning av vattennivån på andra platser. Hur stor är denna effekt? Är det en icke försumbar del av den höjning av havsnivån som sker?
Gunnar Karlströn

Kommentarer

  • Hej Gunnar!

    Det stämmer att i områden med landhöjning höjs även havsbottnen. Eftersom Östersjön är sammankopplad med alla andra hav till ett enda stort gemensamt världshav innebär det en omfördelning av vattenmassor mellan olika havsområden. Den effekt vi får av de få mm som havsbotten stiger här är dock försumbar jämfört med andra effekter ute i världshaven.

    Hälsningar
    Anette Oceanografi
  • Om man tittar i Wikipedia så ser man tydligt att det är mycket större områden än Östersjön som har landhöjning. Vet du något ställe där verkliga beräkningar har gjorts, eller bara gissar du.

    Gunnar
    Gunnar Karlströn
  • Hej igen!

    Östersjöns volym jämfört med världshaven är så liten så även om hela Östersjön skulle "rinna ut" i världshaven skulle det bara medföra några cm global havsnivåhöjning.

    Om du vill diskutera landhöjningen specifikt föreslår jag att du kontaktar Lantmäteriet. De har experter på landhöjning där som bättre kan svara på de frågorna.

    Hälsningar
    Anette Oceanografi