Lågtryckens frånvaro

Vart har lågtrycken med rejäla regn tagit vägen? Här i Östra Svealand har de inte synts till på hela sommaren och det har ju kommit så litet regn.

Kommentarer

  • Hej! Lågtryck har vi haft i mängd denna sommar, men jag vill hålla med att de inte alltid givit så stora regnmängder i just östra Svealand. Till viss del kan det nog hänföras till slumpen. Om du tittar på denna sajt https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/dailyTable.php?par=nbdDay
    så kan du se dygnsnederbörden över Sverige dag för dag. Grundinställningen visar senaste månaden (augusti), men du kan välja månad, år för att se tex juli och juni.
    Några platser i landet har fått rikligt med nederbörd men generellt har vi ett rejält underskott i landet detta år se https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/showImg.php?par=nbdYrAvv

    Nederbörd i samband med lågtryck bildas mellan två luftmassor. Oftast blir det mer nederbörd om det skiljer mycket i temperatur mellan dem. Denna sommar har den kraftigaste skillnaden mellan luftmassorna legat lite söder om Sverige (mycket varmt i södra Europa). Så de lite större regnmängderna har oftast fallit i de norra delarna av Tyskland och över Storbritannien.