Hur beräknas medelvind?

I er funktion med kustobservationer så redovisar ni medelvind och byvind med en timmes intervaller!
Är de redovisade mätvärdena den högsta byvinden under hela den senaste timmen och medelvinden den MEDELVIND som har rått under HELA den senaste timmen, dvs hela intervallet från den tidigare redovisade mätningen??

Kommentarer

  • Hej!

    Medelvinden som ges för ett visst klockslag avser medelvinden under de 10 minuter som närmast föregår klockslaget.

    Byvinden som ges för ett visst klockslag avser den högsta 2-sekunders-vinden som registrerats under den timme som närmast föregår klockslaget.

  • Jag vill oftast även se byvinden på ert väderdiagram kan ni inte göra så att varje gång jag tar upp sidan visas senast använda markering visas?

    Tack för en utmärkta vädersidor.

    Hälsar
    Kjell B
    TÄBY
  • Hej Kjell, roligt att du gillar våra tjänster.
    Vi tar med oss förslaget till vidareutvecklingen av 10-dygnstjänsten nästa år.
    Önskar dig en fortsatt bra tisdag!
  • Medelvinden är alltså den sista 10 minutersperioden innan resultatet redovisas.
    10 minuter är 600 sekunder. Om vi nu säger att jag mäter vinden varje sekund av dessa 600 sekunder. Men det blåste bara 5 minuter av dessa 10 minuter. Låt oss anta att summan av alla 600 mätningar är 1500. Ska jag då dela med 300 (5 minuter) och får 5 m/s eller ska jag dela med 600 (10 minuter) och få 2,5 m/s i medelvind för dessa sista 10 minuter. Dvs. ska hänsyn tas till 0 m/s eller ej.
    Jag håller på och roar mig att programmera upp en vindmätare.
    Mvh
  • Hej!

    Om det var vindstilla under en del av 10-minuters-perioden så måste du ta hänsyn även till den vindstilla delen av perioden. I ditt exempel ska du alltså dividera med 600.
  • Hej, tack för det snabba svaret. Det är så jag gjort men jag blev osäker för om det är svag vind momentant typ 1 m/s med enstaka byar så blir det konstiga förhållanden (17 ggr) mellan medelvind och byvind. Exempelvis medelvind 0,5 m/s och byvind 8,5 m/s. Vad jag förstått av det jag läst så brukar man tala om typ 2-5 ggr medelvind för en vindby. Man kanske inte ska mäta på så svaga vindar. Men det blir konstigt att presentera medelvind 0 och byvind 8,5 m/s. Och då filtrerar jag så att en vindby måste ha en varaktighet på minst 3 sekunder. Jag har aldrig sett sådana skillnader i er rapportering på sajten (Som jag tycker mycket om) under kustobservationer.
  • Om man befinner sig i inlandet är det inget ovanligt med t.ex. 2 m/s i 10-minuters medelvind och 10-15 m/s i högsta byvind under senaste timmen. Det kan exempelvis ha blåst mer under de 50 första minuterna än under de sista 10 minuterna. Men det kan också tillfälligt kommit in ett bymoln som resulterade i en kortvarig och nästan momentan vindökning, som gav kraftigt utslag i byvindsvärdet men endast marginellt syns i medelvindsvärdet.

    Ute till havs brukar skillnaden mellan medelvind och byvind vara mindre, eftersom underlaget där är jämnare och luften inte lika turbulent.