Hur definierar ni kustland och inland i era väderrapporter?

Hej!
Hur definierar ni kustland och inland i era väderrapporter?
När räknas det som inland, i antal kilometer eller vad?

Kommentarer

  • Hej!

    På denna karta ser man hur Södra Norrlands Kustland och Norra Norrlands Kustland definieras:

    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/meteorologens-kommentar#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,area=sve

  • Hej Hans!
    Tack för ditt svar.   Följdfråga: Efter hur många km från kusten inåt landet börjar det räknas som inland enligt er indelning av landet ?
    M.v.h. Christer K.
  • Hej!

    Det varierar en smula beroende på hur kustlandskapet ser ut. Jag tror att kartan jag länkade till ger bästa svaret.
  • Hej!
    Tack för ditt snabba svar.