Kunna se bortom horisonten

Jag har försökt hitta likande fråga på smhi.se men har inte lyckats. Jag bor en bit in i land och i horisonten kan jag se Barsebäcksverken och Rikshospitalet i Köpenhamn. Men i morse var det som om hela Danmark hade rest sig eftersom jag kunde se siluetten från Köpenhamn. Barsebäcksverken var inte länge den högsta punkten på horisonten. Jag antar att det kan vara någon brytning över Öresund som orsakar detta fenomen.

Jag är nyfiken på vad detta kallas för och beror på. Jag bifogar två bilder tagna från samma position. Jämför man med trädet till höger ser man hur de vita husen på Rikshospitalet är högre upp.

Som det brukar se ut (tagen kl 08:44)

Som det såg ut klockan 08:07

Kommentarer

  • Hej Jonas.
    Kul observation du gjort!
    Effekten att Köpenhamn rest sig har att göra med att den s.k. atmosfäriska refraktionen har ändrat sig och blivit kraftigare än i normalfallet. Refraktionen gör till exempel att ljuset från solen böjs nära horisonten och vi får soluppgång något tidigare an vad som skulle varit fallet utan atmosfär.
    Jag gissar att vattnet i Öresund fortfarande är ganska kallt och kylde av förmodat stillastående luft ovanför vattnet så att det rådde inversion kl 08:07. Till tiden för andra bilden har solen stigit något och bidragit till att luften börjat blandas om bättre till en mer normal temperaturfördelning. Alternativt var det i stället luften inne över land som hade avkylts under natten och bildat inversion där, så det är på den biten den extra refraktionen skett.
    Mer om refraktion finns i denna artikel: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/soluppgang-och-refraktion-1.143392
    Thomas Klimatolog