Kroniskt fel temp

Ni visar alltid 5-8 grader varmare än verkligheten. Jag bor i Bellonäs Arjeplogs kommun. Vet att Sorsele, Malå, Arvidsjaur har lika dåliga prognoser. Detta har varit i flera år nu. Befolkningen här bor i dalgångar, vid älvar och sjöar. Det finns inga samhällen upp i bergen där era prognoser stämmer bättre. Jag har haft kontakt med Tora Tomasdottir och Nitzan Cohen och dom vet om problemet. Varför kan ni inte styra om datorsimuleringarna! Det är stor skillnad mellan 20 och 30 grader särskilt om man skall köra bil eller snöskoter. Man planerar inte att köra bil om det är minus 35 grader!

Kommentarer

  • Hej Karl-Erik!

    Det SMHI gör är att beräkna det mest troliga väderläget utifrån insamlad data.
    En prognos är just en prognos, vi kan aldrig lova något , för det går helt enkelt inte oavsett hur duktiga experter eller hur bra datorer man har så kommer man aldrig kunna förespå vädret till 100%.

    Ett typiskt exempel på lokala vädervariationer är temperaturen under kalla vinterdygn.
    Det är då inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd.

    Storbo, utanför Idre, och Idre Fjäll samt Nikkaluokta och Tarfala är två typexempel där man ofta på grund av topografin har väldigt stora temperaturskillnader.

    Observera
    att vädret på TV inte presenteras av SMHI, utan SVT och TV4 har helt fristående
    meteorologiska team där Tora och Nitzan ingår.

    Hälsningar Susanne, Kundtjänst SMHI
    Susanne Kundtjänst
  • Eran webbversion säger 26 grader men vi har 33. Det är över 20 procent fel. Ni anger prognoser för varje timme. Alla större orter här ligger i dalgångar eller runt sjöar. I det här fallet ca 420 möh. Jag vet att det ofta är varmare på ett berg, men inte alltid. Ni kan ju se aktuella temperaturer i hela landet. Är det då ingen som reagerar på att man är över 20 procent fel på ett ställe som är lika stort som hela Blekinge.
  • Hej,

    Så här års kan det vara väldigt stora lokala vädervariationer i temperaturen beroende på var du bor. Det är inte ovanligt med temperaturskillnader på 15-20 grader på väldigt små avstånd under kalla vinterdygn. Här kan du se vår meteorolog Jon förklara detta: https://www.facebook.com/SMHI.se/videos/680493345686766/

    En god förutsättning är att man lägger ner några extra sekunders jobb när man läser en väderprognos. Det räcker oftast inte med att bara titta på klockslagen och vädersymbolen utan man bör även läsa textprognosen för sitt område och även ta en titt på radarbilderna för att se om nederbördsområden finns i närheten och hur de rör sig.

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst