Krigsvintarna

Hej jag har alltid undrat mycket över varför det var så kallt i landet då i början av 40-talet? Och när var det som allra allra kallast i Stockholm och runt Mälardalen. Hur kallt kan det bli där, rent teoretiskt! Själv så är jag född 1948, så jag var ej med på den tiden. Hej så länge och lev väl. Bon-Fils-Rinaldo?!

Kommentarer

  • Hej Leif

    Vi börjar med den enkla frågan, hur kallt det kan bli i Mälardalen.

    Då kan vi välja den 24 januari 1875 som exempel. Då sattes nämligen ännu gällande köldrekord för flera stationer runt Mälardalen.

    Uppsala -39,5°
    Västerås -36,5°
    Örebro -36,0°
    Stockholm -30,0°

    Men det är tveksamt om det överhuvudtaget kan bli så kallt i vårt nuvarande klimat.

    När det gäller frågan varför det var så kallt under krigsvintrarna så kan vi inte säkert svara på det, annat än att vi hade dominerande högtryck som blockerade införseln av mild/varm luft från Atlanten.

    Erik Klimatologi