Klimatförändringar och luftwebben

Hej, utmärkt luftwebb (fast konstigt namn)! Jag har roat mig med att klicka fram intressant statistik för Luleå. Enligt mina uträkningar har årsmedeltemperaturen för 15-årsperioden 2002-2016 ökat med 1,6 grader jämfört med 1961-1990. För årsnederbörden handlar det om 12 procent under samma tid, från ca 560 mm till 625 mm.
Jag har även jämfört december-februari (där blev det mycket klickande...) för samma perioder. Resultatet där är en temperaturökning med i snitt 2,8 grader. Men det mest häpnadsväckande är att nederbörden under de tre vintermånaderna tycks ha ökat med 25-30 procent (skiljer sig lite beroende på vilken kommundel man väljer).
Resultaten stämmer inte riktigt med olika rapporter och scenarier. Förändringarna man får fram via luftwebben är större. Vad säger era klimatexperter om det?

Kommentarer

  • Hej! Det är inte bara i Norrbotten som nederbörden under senare år varit hög i Sverige. Kanske du har sett denna tjänst https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/klimatscenarier?area=lan&var=n&sc=rcp85&seas=vin&dnr=0&sp=sv&sx=0&sy=375#dnr=25&sc=rcp45

    Där kan du lätt jämföra observationer (för Sverige och dess delar) av bland annat nederbörd och de resultat som ett antal scenarier visar.

    I jämförelse med temperaturen varierar nederbörden mer lokalt/regionalt, så även i klimatmodeller. Om vi betraktar en begränsad del av jordklotet kan därför observationer avvika en hel del från de resultat som klimatmodellerna visar.

    Om vi betraktar resultaten i stort över Europa från flera klimatmodeller ser vi ökningar av nederbörd i de norra delarna och minskningar i de södra.  Vi ser även att variationen mellan enskilda år är stor. Det är svårt att säga om förändringarna vi hittills sett över Sverige är beständiga eller om de kommer att fortsätta öka eller om de kommer att följas av något decennium av mindre nederbörd. Klimatmodellerna säger dock att på lång sikt sker det en ökning.
  • Tack för snabbt svar! Jag kollade Luftwebbens siffror för fem platser i Luleå. Tjänsten du hänvisar till behandlar hela Norrbottens län, nästan en fjärdedel av Sverige. Enligt diagrammet där har nederbörden i länet ökat med 19 % december-februari under de senaste 15 åren. Vintermånaderna har i snitt blivit två grader varmare. Ganska stora förändringar men inte lika stora som jag får fram när jag enbart sammanställer siffror för Luleå.
    I er rapport Framtidsklimat i Norrbottens län beskrivs olika scenarier. Där sägs att vintrarna blivit "något mildare" vilket jag uppfattar som en underdrift. Mitt intryck är vidare att stora delar av prognostiserade förändringar redan har skett. Ett exempel är att årsnederbörden i RCP4.5-scenariot bedöms öka med 20 % i slutet av seklet.
    Eller drar jag för snabba slutsatser?
  • När det gäller förändringar i klimatet är vi försiktiga att lägga för stor vikt vid "vädret/klimatet" för korta perioder. I detta fallet de senaste åren. Det kan ju vara tillfälliga variationer som har gett detta utfall.