klimat

Vi fick en fråga nyligen som vi har problem att besvara.. Den lyder: Redogör för subtropiska och tropiska klimat, inklusive monsunklimat, utifrån följande begrepp: högtrycksceller, intertropiska konvergenszonen (ITC), luftströmmar, nederbördsutveckling etc.
Hoppas att ni kanske kan hjälpa oss!
Mollie

Kommentarer

  • Hej Mollie!
    Tack för din fråga. Tyvärr har vi bara möjlighet att ge kortare svar här än vad din fråga kräver. Jag får hänvisa till någon litteratur om klimatsystem och den allmänna cirkulationen. Möjligen hittar du också en del i denna artikelserie:
    Atmosfärens allmänna cirkulation | SMHI
    men jag skulle tro att det finns mer sammanhängande och lättillgänglig beskrivning i någon lärobok.

    Vänligen

    Sandra Klimatolog