Klimat

Hej! Jag undrar vad varför det året om är så stora skillnader på norra och södra Japan? Vi undrar om det kanske bror på avståndet till ekvatorn och höjden över havet eller någon annan anledning?

Kommentarer

  • Norra Japan kan vintertid beröras av kall luft om det blåser från Sibirien. I södra Japan berörs man sommartid av tropiska cykloner från Stilla havet som kan ge mycket regn. Det är inte lika vanligt att dessa når norra Japan.
    Sverker Klimatolog