Klimat

Hej! Ofta kan man läsa rubriker som "inte varit så varmt sedan 1850-talet" "inte så mkt snö på 100 år" och liknade.. Många klimatförnekare brukar påpeka detta och jag vill gärna ha lite argument och kött på benen i sådana diskussioner, så min fråga är hur man bäst bemöter såna rubriker ut ett klimathotsperspektiv. Mvh Oskar J

Kommentarer

  • Hej Oskar.
    Anledningen att det ofta står att det inte varit så varmt sedan 1850-talet är att våra direkta mätningar startade på många stationer i Sverige runt 1850. Så med våra direkta mätningar kan vi inte säga om det har varit varmare eller inte tidigare. Då får man titta på rekonstruerad temperatur från årsringar i träd, sediment eller isborrkärnor mm.
    Jag kan rekommendera Naturvårdsverkets bok en värmare värld som väldigt bra förklarar vad klimatförändringen beror på. Den finns att ladda ner gratis som pdf: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Darfor-blir-det-varmare/
    Vi har också mycket information under vår webbavdelning om klimat:
    https://www.smhi.se/klimat

    Ja det var mycket snö denna vinter. Vi har en stor naturlig variation i klimatet så även i ett framtida varmare klimat kommer vi att få uppleva extra kalla och extra varma år och säsonger. Men de kalla vintrarna och somrarna kommer inte att vara lika kalla som tidigare i ett varmare klimat. Nederbörden förväntas öka på vissa platser och minska på andra. I Sverige gäller att även om det kommer mer nederbörd under vintern kommer en större andel av den att falla som regn istället för snö då det blir varmare. Längst i norr kommer det dock fortfarande falla som snö.
    MVH Erik
    Erik Klimatologi