Kategorier i menyn

Hej, jag har väldigt svårt att förstå hur ni resonerat kring kategoriseringen av sidor i menyn. Tycker aldrig att jag hittar vad jag söker, har fått spara bokmärken till de sidor jag brukar besöka. Kan ni inte se över detta?

Exempel: Varför ligger Flödesläge och Vattenbalans under väder? Det passar väl bättre under Klimat eller Data (som för övrigt är en dåligt namnsatt meny)? Om man ska kolla isläget i Bottenviken kan man hitta Väder -> Hav o kust -> Is till havs som är en sammanställning i text och dålig bild. Man kan också råka känna till att den bättre kartan ligger under Data -> Oceanografi (varför?) -> Havsis, men har man hittat den första sidan letar man troligen inte efter en till. Och varför skall dessa två vara separerade alls? Det finns många fler exempel på malplacerade kategorier och sidor.

Kommentarer

  • Hej Oscar! Tack för synpunkterna. Inte helt enkelt att få ihop detta pussel. Kan hålla med om att Vädret-Klimat-Data inte är helt självklar, men vi håller på att se över det. Nedan kommer en rätt grov förklaring och redovisning av tänket kring innehåll och målgrupper. Sen är vi medvetna om att allt inte är helt enhetligt, vilket oftast beror på att vi hanterar innehåll och tjänster som härstammar från äldre versioner av smhi.se och som är under ständig omvandling. Det finns alltid utrymme för förbättringar.
    • Under "Vädret" så samlar vi allt som vi bedömer har intresse för en relativt stor och bred målgrupp som vill ha information om det som är aktuellt just nu. Här har vi (lite felaktigt ur visst perspektiv) sorterat in tjänster som sträcker sig över alla våra discipliner, meteorologi, hydrologi, oceanografi. Man kan diskutera huruvida flödesläget är väder. Men vi bedömer att det har ett allmänt informationsvärde för allmänheten. Vi vill också bredda bilden av vad vi håller på med på SMHI, att det inte bara är meteorologi.
    • Vi ser på "Klimat" som en avdelning som innehåller information om framtidens klimat och om historiskt klimat i form av sammanställningar månads- och årsvis. Här tror vi att målgrupperna är de som använder sig av våra klimatscenarier i sin egen verksamhet och en intresserad allmänhet som vill läsa om historiskt klimat. Denna avdelning är just nu under viss omarbetning.
    • "Data" är en mix mellan arkiv- och visningstjänster för data uppdelat per parameter. Här finns även mycket data som man kan ladda ner och använda i olika sammanhang. Även här pågår ett utvecklingsarbete.
    En stor faktor kring hur vi placerar sidor och tjänster på smhi.se är vår analys av webbtrafiken. Att t ex flödesläget hamnat under "Vädret" är p g a att den helt enkelt hittas av fler där.
    I exemplet Havsis så kunde vi se att en enklare version av tjänsten lockade in fler besök. Den bättre kartan, som du föredrar, är framtagen för yrkesgrupper inom olika sjöfart, t ex isbrytare. Den kunde upplevas för svår av en bredare målgrupp. Därför togs en enklare fram för "Vädret". Sen finns det en länk på den sidan till den mer avancerade, för de som vill ha "det bästa" :-)

    Har du fler synpunkter eller idéer om förbättringar så är dom välkomna.
    Leif Webbkoordinator