karta där man ser vädret över hela Sverige

Jag saknar en karta där man översiktligt kan se väderprognos för hela Sverige. Som jag kommer ihåg har det funnits en sån tidigare.Såg på tidigare inlägg att tjänsten tagits bort. Är det möjligt att skapa den tjänsten inom er nya prognosmodell? Jag tycker en översikt är god hjälp att förstå skeendet i vädret.

Kommentarer

  • Hej Anders, tack för ditt inlägg!
    www.smhi.se (startsidan) finns det en kartmodul på högersidan. I den går det att välja sol-symbolen (den är förmarkerad) och zooma ut kartbilden (minusknappen) till att visa hela Sverige.
    Du kan med hjälp av symbolen längst ner till höger (i kartmodulen) även gå till helskärmsläge.
    Hoppas detta är en tillräckligt bra lösning för dig!
  • Hej det är inte en så bra lösning, en stor karta med massor av moln och solar ger inte rätt överblick. Tidigare har man insett att en karta med fronter och isobarer ger en bra överblick och även förståelse för vädret, en sådan förståelse är viktig för att kunna utvärdera de förenklade symboler ni anger. Säkrast är ofta att läsa meteorologens kommentar och tänka lite själv jämfört med att titta på era förenklade symbolkartor. Varför vet jag inte. Men meteorologens kommentar bredvid en rejäl traditionell karta skulle vara utveckling till det bättre inte bara till det enklare! Självklart gärna med en förenkling som ni redan har, för den som vill ha en ungefärlig uppfattning.
  • Hej M!

    Detta är en efterfrågad tjänst som vi hoppas kan få i drift på vår hemsida i vår.
    .
    Tills vidare finns möjligheten att se isobar-linjer (men inga fronter) om du zoomar ut kartan på vår hav- och kustsida, som du kan hitta här:
    https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader/q/Skarphagen/Norrk%C3%B6ping/2678060#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=wind

    Ha det gott och trevlig helg!